Outsourcing w Europie Środkowo-Wschodniej

Outsourcing w Europie Środkowo-Wschodniej

Działalność gospodarcza / 05 kwietnia 2017

Outsourcing w Europie Środkowo-Wschodniej

Usługi outsourcingowe stają się coraz bardziej popularne na w Europie i na świecie. Sama nazwa “outsourcing”, oznacza wydzielenie ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa niektórych realizowanych przez nie samodzielnie funkcji i przekazanie ich do wykonania innym podmiotom, które specjalizują się w świadczeniu tego typu usług. Główne korzyści płynące z tego rozwiązania, to mniejsze koszty operacyjne, możliwość skoncentrowania na innych celach, uzyskanie zasobów, którymi przedsiębiorstwo nie dysponuje, a także usługi profesjonalistów w danej dziedzinie. Nic więc dziwnego, że rynek outsourcingu wciąż się rozrasta, również w państwach Europy Środkowo-Wschodniej, na których chciałbym się skupić.

 

Zacznijmy od Bułgarii, powszechnie uważanej za najlepszy kraj w Europie do prowadzenia usłg outsourcingu. Bułgaria ma mnóstwo zalet, a wśród najważniejszych wymieniane są bardzo duża liczba wykwalifikowanych specjalistów z branży IT, biegła znajomość języków obcych wśród studentów (ponad 85% uczy się języka angielskiego) i młodzieży uczącej się oraz ogólnie wysoce wykwalifikowana siła robocza (ponad 50% obywateli ma wyższe wykształcenie). Jeśli do tego dodamy dogodną lokalizację geograficzną i niskie podatki to mamy obraz kraju bardzo pozytywnie nastawionego do outsourcingu. Warto też zauważyć, że w ciągu ostatnich lat, w Bułgarii swoje siedziby otworzyło wiele zagranicznych firm, co zaowocowało ponad 22 tyś. osób zatrudnionymi przez firmy outsourcingowe. Ta sytuacja jest korzystna dla wszystkich, gdyż firmy rozwijają się coraz prężniej, a outsourcing w Bułgarii ma się coraz lepiej. Do najbardziej znanych międzynarodowych firm, działających w Bułgarii, należą Coca-Cola HBC, IBM, Sutherland Global Services, czy Hewlett Packard.

Kolejnym krajem,  o którym warto wspomnieć, jest Rumunia. To również państwo, dawnego bloku wschodniego, które po transformacji zaczęło się dobrze rozwijać i dziś należy do liderów outsourcingu w Europie. Główną zaletą Rumunii, są młodzi, dobrze wykształceni pracownicy, którzy na ogół płynnie posługują się językiem angielskim, a często także innymi językami, jak niemiecki, francuski, czy włoski. W dodatku jak na standardy europejskie, są oni stosunkowo tani. Rumunia jest jednym z największych krajów Europy świadczących wielojęzyczne usługi call center, a co za tym idzie przy chęci jego założenia, przedsiębiorstwo będzie miało duży wybór. W tej branży zatrudnionych jest około 30 tyś. pracowników, głównie w Bukareszcie, ale też w pozostałych większych miastach. Jeśli dodamy do tego liberalną politykę rządu, który na przestrzeni ostatnich lat usunął większość  niekorzystnych dla biznesu regulacji i stworzył dobre warunki dla funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw, to widzimy, że Rumunia prezentuje się niezwykle korzystanie w kontekście outsourcingu. Nie dziwi więc fakt, że przez niektórych ekspertów jest ona nazywana nowymi Indiami, które uznawane są za światowego lidera w tej dziedzinie.

Podobnie przedstawia się sytuacja w Czechach, ostatnim kraju, który poddajemy analizie. U naszych sąsiadów usługi call center, również mają się dobrze, zwłaszcza, że są one objęte ulgami podatkowymi  (np. zwolnieniem podatku od nieruchomości na okres do 5 lat). Czesi są ogólnie narodem dobrze wykształconym, a branża IT cieszy się coraz większą popularnością - przykładowo w 2008 roku ponad 30 tyś. studentów ukończyło studia w zakresie IT, prawa, czy szeroko pojętych finansów. To pokazuje jak dużo wartościowych specjalistów jest na czeskim rynku pracy. Jesli jednak mówimy już o czeskim rynku pracy to warto dodać, że w Czechach mamy bardzo niskie bezrobocie, co oznacza, że trudno znaleźć tanich pracowników (w odróżnieniu np od Bułgarii), jednak nawet jeśli trzeba będzie więcej zapłacić to usługi otrzymane w zamian powinne być satysfakcjonujące. Na koniec zalet Republiki Czeskiej należy nadmienić, że w kraju obowiązują niższe podatki niż w np. w Polsce, a kraj obok dobrego geograficznego położenia, wyróżnia się nowoczesną infrastrukturą. Najbardziej znane firmy międzynarodowe działające u naszych południowych sąsiadów, to  Google, Microsoft, Oracle, IBM, CA i RedHat,

Podsumowując, widzimy, że Europa Środkowo-Wschodnia wygląda na raj dla działalności outsourcingowej. Dogodna lokalizacja, niskie podatki i przede wszystkim dużo wykształconych, chętnych do pracy ludzi sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się działać w wyżej wymienionych krajach. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja będzie wzrastać, więc może i Polscy przedsiębiorcy powinni się zainteresować usługami outsourcingowymi w tych krajach.