Podatki / 23 października 2020
#VATwimporciesamochów #VATnasamochodyzEU
Rozpoczynając działalność odsprzedaży samochód na terenie Unii Europejskiej należy pamiętać o kilku istotnych zasadach. Warto pamiętać na przykład o tym, że podatnikiem jest każda osoba, która regularnie lub okazjonalnie dostarcza nowy środek transportu z jednego kraju EU do drugiego. O czym jeszcze trzeba pamiętać?
Prowadząc działalność dilerów importujących samochody z Unii Europejskiej trzeba pamiętać o kilku kwestiach. Między innymi o tym, że za nowy środek transportu uznaje się pojazd nie starszy niż 6 miesięcy lub z niższym przebiegiem niż 6000 km.
Według reguły, od nowego środka transportu VAT płacimy w miejscu rejestracji pojazdu. Tym sposobem może zajść obowiązek opłacenia podatku w dwóch państwach członkowski, jednak z prawem do zwrotu w jednym z nich. Zasady zwrotu VAT są zharmonizowane przez dyrektywę Rady 2008/9 / WE z dnia 12 lutego 2008 r.
Zobaczmy, jak to wygląda w praktyce – posłużmy się przykładem. Kupując nowy samochód w Niemczech zapłacono VAT. Kupujący jest rezydentem Węgier i teraz chce zarejestrować swój samochód w swoim kraju, gdzie lokalne władze pobiorą ponownie podatek stosując kurs przeliczeniowy z EUR na HUF.
Kupujący ma prawo do wnioskowania o zwrot zapłaconego VAT w Niemczech. W tym celu należy przedstawić dowód wpłaty podatku zapłaconego na Węgrzech i zażądać zwrotu VAT pochodzącej z niemieckiej transakcji. Zasady, które mają zastosowanie do podatników ubiegających się o zwrot podatku w innym państwie członkowskim i są podobne do zasad obowiązujących cudzoziemców z innych państw członkowskich ubiegających się o zwrot podatku.
Ogólny termin zwrotu podatku na podstawie dyrektywy 2008/9 / WE to 30 września roku kalendarzowego, następującego po okresie, za który ma nastąpić zwrot (tj. za 2020 rok termin to 30 września 2021).
Jest sposób na uniknięcie płacenia VAT od zakupu nowych i używanych pojazdów. Sprzedawca może odstąpić od naliczenia VAT jeśli kupujący zamówi tymczasowe tablice rejestracyjne. Warto też wspomnieć o tym, że niektóre kraje stosują dodatkowe opłaty przy rejestracji samochodów – takie jak:
Spójrzmy na symulację kosztów rejestracji pojazdów na przykładzie procedur obowiązujących na Węgrzech:
Można obniżyć podstawę do naliczenia VAT dokonując transakcji między zarejestrowanymi podatnikami VAT lub osobą fizyczną i zarejestrowanym podatnikiem VAT. Aby to zrobić trzeba zastosować schemat VAT marży. Ta metoda rozliczenia pozwala obliczyć VAT od wartości dodanej do sprzedawanych towarów, a nie od pełnej ceny zakupowej.
Korzystanie z systemu marży obniży VAT, który należy zapłacić jeśli transakcja dotyczy pojazdów używanych. Naliczenie VAT marża odbywa się przez doliczenie podatku VAT do różnicy między ceną zakupu i ceną zapłaconą przy sprzedaży pojazdu. Oznacza to, że jeśli sprzedasz pojazdu odbyła się poniżej ceny zakupu – VAT nie będziemy odprowadzać.
Warunki do spełnienia przy rozliczeniu w oparciu o VAT marże wyglądają następująco:
Jeżeli brakuje właściwej dokumentacji i nie możemy przedstawić dowodów osiągniętych marż handlowych naliczenia VAT można stosować zasady ogólne.
Chcesz wiedzieć więcej? Nasze biuro pomaga w organizacji sprzedaży bazującej na VAT marży. Prowadzisz profesjonalną działalność importu samochodów i innych środków transportu? Nie ryzykuj! Pamiętaj o szeregu rygorystycznych warunków do spełnienia. Skontaktuj się z nami – nasi doradczy są do Twojej dyspozycji.